Met behulp van deze didactische eenheden kun je je lessen plannen en interactieve lessen voorbereiden met experimenten die te maken hebben met lijm. Los het mysterie over lijm op voor je leerlingen en geef uitleg over verschillende soorten, speciale lijm, toepassingsmethoden en andere interessante feiten. Ze zullen nog verbaasd zijn over wat ze tijdens de experimenten ontdekken... En met al die leuke elementen zullen ze er helemaal niet bij stilstaan dat ze ook nog aan het leren zijn! Dit programma is ontwikkeld in samenwerking met Ruhr University Bochum-professoren en de lijmexperts van Henkel. Laten we gaan experimenteren met lijm!
In deze les worden verschillende soorten lijm getoond aan je leerlingen. Speciale lijmsoorten zijn waarschijnlijk heel anders dan de lijmsoorten die de kinderen kennen en al eens mee hebben gewerkt. Help je leerlingen nieuwe lijmsoorten te ontdekken en laat ze op een leuke manier met de lijm experimenteren. Vraag ze om de meest geschikte soorten lijm te kiezen voor verschillende taken. Ze gaan vervolgens de plakkerigheid en effectiviteit van de lijmen testen.
Leeftijd: 5-6 jaar
Vaardigheden: associatief geheugen, cognitief
Deze les is erop gericht om de leerlingen te laten zien hoe een lijmstick wordt gemaakt. Ga met verschillende middelen aan de slag die vaak worden gebruikt in het dagelijkse leven en dan ook in de meeste huizen terug te vinden zijn. Voer een experiment uit door de kinderen vier vergelijkbare poeders en water te geven en door ze zelf te laten ontdekken welke poedersoort plakkerig wordt en dus kan worden gebruikt als grondstof voor lijm.
Leeftijd: 5-6 jaar
Vaardigheden: geheugen, zelfvoorziening, motorische coördinatie
In deze les leren de leerlingen meer over zetmeel en de manieren waarop je zetmeel kunt verkrijgen via chemische processen. Ze zullen het gevoel krijgen wetenschappers te zijn en kunnen de magie van transformatie zelf aanschouwen. Gebruik deze methode om te ontdekken of de lijmstick van Pritt zetmeel bevat, en laat kinderen zien uit welke alledaagse producten zetmeel kan worden gehaald.
Leeftijd: 5-6 jaar
Vaardigheden: cognitief, geheugen, sociale rol
Het is nu tijd om in groepjes aan de slag te gaan en zelf zetmeel te isoleren uit grondstoffen. Aan de hand van handige instructies en een lijst benodigde materialen kunnen leerlingen samen aan de slag. Ze zullen ontdekken dat voedingsmiddelen die ze kennen, zaken bevatten waar lijm van kan worden gemaakt. Ze zullen ervan versteld staan!
Leeftijd: 5-6 jaar
Vaardigheden: cognitief, motorische coördinatie, sociale vaardigheden in een groep
In de vorige stappen zijn de leerlingen meer te weten gekomen over de aard van plakkende middelen en hebben ze deze zelfs zelf kunnen extraheren. Nu moeten ze ontdekken of het middel kan worden gebruikt om te lijmen, of dat er nog iets ontbreekt. Verzamel alle suggesties van de leerlingen over wat het mengsel van zetmeel en water nog plakkeriger kan maken. Wanneer ze goede ideeën hebben bedacht, geef je ze de instructies voor het maken van echte zetmeelpasta. Bij dit proces lijkt het alsof ze gaan koken of bakken... En dat vinden kinderen altijd leuk!
Leeftijd: 5-6 jaar
Vaardigheden: cognitief, zelfvoorziening, motorische coördinatie
Het is nu tijd dat je leerlingen een zetmeelpasta met zeep gaan maken en daarna experimenteren met de pasta die ze tijdens de vorige les hebben gemaakt. Je leerlingen zullen veel plezier beleven tijdens het leren terwijl ze ontdekken dat ze met verschillende verhoudingen verschillende effecten kunnen creëren: van romige tot plakkerige mengsels. Wanneer ze de verschillende opties hebben verkend, vraag je ze om te experimenteren door papier te lijmen... En om te kijken of de pasta werkt!
Leeftijd: 5-6 jaar
Vaardigheden: motorische coördinatie, cognitief, ruimtelijke relaties
Het is nu tijd om je leerlingen hun eigen lijm te laten maken! Ze kunnen uit voedingsmiddelen zoals gummybeertjes, chocolade en wortelen originele en verschillende soorten lijm verkrijgen. Je leerlingen ontdekken hoe externe omstandigheden verschillende materialen plakkerig maken (bijvoorbeeld wanneer je chocolade in de zon legt). Het doel van dit proces is testen hoe sterk hun eigengemaakte lijmsoorten zijn.
Leeftijd: 5-6 jaar
Vaardigheden: cognitief, zelfvoorziening, motorische coördinatie
In deze les vergelijken je leerlingen hun eigen lijmsoorten met de lijm van Pritt. De leerlingen gebruiken hun creativiteit om hun eigen testmethoden en beoordelingssystemen te ontwikkelen. In deze module krijg je enkele voorbeelden van hoe je dit proces kunt uitvoeren.
Leeftijd: 5-6 jaar
Vaardigheden: cognitief, zelfvoorziening, motorische coördinatie
Ontdek de ideale creatieve maatjes voor de fantasierijke avonturen van je kind – waar leren en plezier samenkomen met Pritt!